keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Brändätään maaperänkin hyvinvointi



Eläinten hyvinvointi kiinnostaa jo markkinoitakin. Juustoportti lanseerasi vapaan lehmän maidon. Sikatalousyrittäjä Ismo Eerola myy kuluttajille possujaan markkinoita korkeampaan hintaan Hyväsikala -brändin alla. Kumppanuusmaatalous Hyväsikalassa Iitissä takaa sioille lainsäädännön vaatimukset ylittävän hyvinvoinnin. On hienoa, että kuluttajilla on enemmän tietoa ja valinnanvaraa.

Milloin markkinat keksivät eläinten hyvinvoinnin lisäksi maaperän hyvinvoinnin? Milloin tulee aika, kun Avena ja Agrimarket myyvät myllyille viljaa, joka on tuotettu pyrkien mahdollisimman suureen satoon kestävillä menetelmillä?

Maaperän hyvinvointia voidaan parantaa. Hyvinvointi lisää tuotettua sadon määrää. Hyvinvointia parannetaan kestävillä viljelymenetelmillä, joita ovat pellon tarvitseman kalkituksen lisääminen, ojitus, viljelykierto ja orgaanisen aineksen (esim. lanta ja olki) lisääminen peltoon.

Vuosi 2015 on YK:n kansainvälinen maaperän vuosi sloganilla ”terveet maaperät terveemmän elämän vuoksi”. Teemavuoden tarkoituksena on nostaa yleisön tietoisuuden maaperän hyvinvoinnin tärkeyttä ruokaturvassa, ruokaturvallisuudessa ja ilmastonmuutoksen hillinnässä ja sopeutumisessa. Ei siis mikään pikku juttu.

Sadon lisäämiseen maaperän hyvinvointia parantamalla on Suomessakin paljon mahdollisuuksia. Kannustimen tähän pitäisi kuitenkin tulla myös markkinoilta.

Vinkki siis viljanostajille, myllyille ja kotileipureille: tarjotkaa suurempi hinta viljasta, jonka myyjä on sitoutunut tuottamaan mahdollisimman suurta satoa mahdollisimman kestävästi. Brändätkää se niin, että kuluttajakin tajuaa, että tässä ollaan isojen asioiden äärellä.

Teksti: Hanna Mattila, ylitarkastaja, maa- ja metsätalousministeriö
Kuva: MMM/kuva-arkisto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti